22.11.2022
22.11.2022
-‘TEK KURUŞ ÖDENMİYORSA, GARANTİ ÖDENEĞİ NİYE VAR?’
-‘TÜRKİYE’DE 30 DEFA GEÇİLMİYOR, ALMANYA’DA 290 DEFA GEÇİLİYOR’
CHP Genel Başkan Yardımcısı Ahmet Akın; TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşülen Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2023 yılı bütçesinde Bakan Adil Karaismailoğlu’nun açıklamalarına tepki gösterdi. CHP’li Akın, “Projelere değil, mantık dışı garantilere karşıyız. Almanya’dan asgari ücretle ücretli tünellerden 290 defa geçilirken, Türkiye’de Çanakkale Köprüsü’nden asgari ücretle 30 defa geçilmiyor” değerlendirmesinde bulundu.
‘PROJELERE DEĞİL, MANTIK DIŞI GARANTİLERE KARŞIYIZ’
AK Parti’nin algı siyasetiyle Türkiye’yi yönettiğine işaret eden CHP’li Akın, şunları dile getirdi:
“AK Parti iktidarı her konuda olduğu gibi kamuoyunda çok tartışılan kamu özel işbirliği projeleriyle ilgili vatandaşa gerçekleri söylemiyor. Bir kere biz Cumhuriyet Halk Partisi olarak projelere karşı değiliz. Bakan Bey bunu projeleri karşısınız diye anlatıyor. AK Parti iktidarı sanki CHP’nin bütün projelere karşı olduğu algısını oluşturmaya çalışıyor. Bizim karşı olduğumuz döviz üzerinden verilen mantık dışı gelir garantileri. Çünkü bu garantiler köprüden geçseniz de geçmesiniz de; otoyolu kullansanız da kullanmasınız da 84 milyon vatandaşımızın bütçesinden karşılanıyor.”
‘TEK KURUŞ ÖDENMİYORSA, MİLYARCA LİRALIK ÖDENEK NİYE VAR?’
İktidarın kamu özel işbirliği projelerinde devletin kasasından bir kuruş çıkmıyor diye kamuoyunu yanılttığını kaydeden CHP’li Akın,
“Sayın Karaismailoğlu diyor ki; ‘Biz Anadolu çocuğuyuz. Devletimizin bir kuruşunu bir kişiye haksız olarak ödemeyiz.’ Peki bakanlık bütçesinden çıkan, hazineden çıkan para kimin parası? Bakan beyin mi yoksa milletin mi? Bir kuruşun çıkmadığı projeler için 2022 yılı bütçesine 27 milyar lira, 2023 yılı bütçesine ise 50 milyarın üzerinde ödenek ayrıldı. Ki 2022 yılında bütçedeki ödeneği ek bütçeyle daha artırdılar.”
‘GARANTİ TUTARLARI BÜTÇEDEKİ DERİN YÜKÜ GÖSTERİYOR’
CHP’li Akın, iktidarın her fırsatta kullandığı “yerlilik” ve “millilik” söyleminin; söz konusu garantiler olunca hiç gündeme gelmediğine işaret etti. CHP’li Akın, şunları ifade etti:
“Kamu özel işbirliği projelerinin birçoğunun uygulama sözleşmelerinin detaylarını bilmiyoruz. Çünkü ticari sır olduğu gerekçesiyle açıklanmıyor. Ama bilinen detaylar kamu bütçesindeki yükü gösteriyor. Osmangazi Köprüsü’ne 35 dolar artı yüzde 8 KDV üzerinden 40 bin araç geçiş garantisi verildi. Çanakkale Köprüsü’ne 15 Avro artı yüzde 8 KDV üzerinden 45 bin araç geçiş garantisi verildi. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’ne ise 3 dolar artı yüzde 8 KDV üzerinden 135 bin araç geçiş garantisi verildi. Yalnızca köprülerin maliyeti bu yıl içinde kurdaki artış nedeniyle günlük neredeyse 10 milyon lira artmış durumda. Bir de bu garanti bedellerinin üzerine ABD ve AB enflasyonu da ekleniyor. Bunun yükü hepimizin parasıyla oluşan hazineden karşılanıyor. Üstelik milli paramız değer kaybettikçe bu garantilerin yükü daha da artırıyor.”
‘TÜRKİYE’DE 30 DEFA GEÇİLMİYOR, ALMANYA’DA 290 DEFA GEÇİLİYOR’
AK Parti iktidarının yerlilik ve millilik söyleminin hakkını vermek istiyorsa garanti tutarlarını derhal Türk Lirası’na çevirmesi gerektiğini söyleyen CHP’li Akın, “İktidarın her fırsatta dile getirdiği “Avrupa bizi kıskanıyor” algısı da gerçeği yansıtmıyor” dedi. CHP’li Akın, şunları söyledi:
“Sayın Bakan Karaismailoğlu; örnekler vererek otoyolların Avrupa’da da otoyolların ücretli olduğuna işaret ediyor. Almanya’da en yüksek geçiş ücreti yaz döneminde 5,5 Avro oluyor. Almanya’da ücretli çalışanların yüzde 3’unu asgari ücretliler oluşturuyor ve asgari ücret bin 600 Avro. Yani Almanya’da asgari ücretle bir ayda 291 geçiş yapılıyor. Türkiye’de asgari ücretle Osmangazi Köprüsü’nden 30 defa geçebiliyorsunuz; en son hizmete açılan Çanakkale Köprüsü’nden ise bir aylık asgari ücretle 30 defa geçmek için borç almanız gerekiyor.”
‘PAZARLIK USULÜ İSTİSNA DEĞİL, GENEL UYGULAMAYA DÖNÜŞTÜ’
CHP’li Akın, kamuoyunda tartışılan pazarlık usulü ihalelerle ilgili de pek çok soru işaretinin bulunduğuna işaret etti. CHP’li Akın, “İktidar artık istisna olması gereken bu yöntemi o kadar olağan hale getirdi ki; dev altyapı projelerinin yanı sıra artık halı saha ihalesinde bile kullanmaya başladı. Kamuoyu bu pazarlık usulü ihalelerin ayrıntısını bilmiyor. Hepsi birer kapalı kutu. Zaten AK Parti döneminde kamu ihale yasası 190 defa değişti. Şimdi ise adrese teslim olduğu iddia edilen ihalelerin tamamını pazarlık usulüyle veriliyor” değerlendirmesinde bulundu.
21.11.2024
20.11.2024
20.11.2024
20.11.2024