
RTÜK RAPORU  

Sayfa | 1  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



RTÜK RAPORU  

Sayfa | 2  
 

GİRİŞ 
Türkiye’de otoriterleşen iktidar, hegemonyasını inşa etmek üzere yalnızca 
siyasal alanı dönüştürmekle yetinmeyip, kültürel ve sosyal alanlarda da 
iktidarını genişletme çabası içerisindedir.  
 
Özellikle 2017 referandumu sonrasında çoğulcu anlayışın dışlandığı, 
demokratik kazanımların budandığı bir politik süreç yaşanmaktadır. 
Mevcut siyasi iktidar politik hegemonyasını tahkim etmek ve 
yaygınlaştırmak için daha fazla ideolojik araca gereksinim duymaktadır.  
 
Bu ideolojik araç aynı zamanda tek adam rejiminin siyasi hedeflerine koşut 
olarak, gücün, otoritenin, yönetme erkinin ne şekilde meşru kılınacağının 
göstergesi olmalıdır. 
 
Totalitarizmi, baskı ve şiddeti yöntem olarak benimsemiş iktidarlar için bu 
göstergenin ne olacağı sorusunun yanıtı çok karmaşık değildir. 
 
Adalet ve Kalkınma iktidarı da özellikle 2011’den sonra adım adım 
kutuplaştırdığı Türkiye’de kültürel ve siyasal alanı manipüle etmek, 
dönüştürmek ve baskı altına almak için denetleyici ve düzenleyici 
kurumları etkin olarak kullanmaktadır. İktidarın sopası olarak toplumu 
dönüştürmek için etkin biçimde kullanılan bu kurulların başında ise Radyo 
ve Televizyon Üst Kurulu gelmektedir.  
 
İktidarın ideolojik aygıtı olarak son derece verimli çalışan RTÜK, verdiği 
kararlar ve uyguladığı anayasaya aykırı yaptırımlar nedeniyle denetim ve 
sansür ikliminin vazgeçilmez silahı haline dönüşmüştür. 
 
İktidardan bağımsız ve muhalif görüşe sahip basın-yayın organları üzerinde 
tahakküm kuran RTÜK, topluma gerçekleri sunmak ve bilgilendirici yayın 
yapma görevini üstlenen muhalif basını susturma aracı olarak 
çalışmaktadır. 
 
 
ERDOĞAN SONRASI  
RTÜK ‘ŞAHİNLEŞTİ’ 
Recep Tayyip Erdoğan’ın Cumhurbaşkanı seçilmesiyle birlikte medya 
kuruluşları üzerindeki idari ve siyasi baskının arttığı görülüyor. Bu 



RTÜK RAPORU  

Sayfa | 3  
 

dönemde kanalların öncelikle idari para cezalarıyla kontrol altına alınmaya 
çalışıldığı, bu hamle yeterli olmadığı takdirde medya kuruluşlarının 
program durdurma, yayın durdurma ve lisans iptali gibi ağır yaptırımlarla 
karşı karşıya kaldığı anlaşılıyor.  
 
MUHALİF KANALLARA KISKAÇ 
17 Nisan referandumundan bugüne RTÜK tarafından muhalif kanallara 
akla hayale gelmeyen sebeplerle cezalar kesildi. Kanallara en çok idari 
para cezası verilirken, resmi olarak tek adam rejimine geçilen 24 Haziran 
2018 seçimlerinden sonra yayın ve program durdurma cezalarında büyük 
artış yaşandı.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
*2021 yılının henüz ilk 4 ayında kesilen idari para cezası sayısı 294 oldu. 

 
 
KARARLARIN YÜZDE 72’Sİ CEZA  
1 Ocak 2014 – 31 Aralık 2020 tarihleri arasında toplam 11 bin 220 karara 
imza atan RTÜK, bunların yüzde 72’sinde medya kuruluşlarına ceza kesti. 
Bu süreçte medya kuruluşlarına toplam 6 bin 281 kez idari para cezası 
verildi. İdari para cezalarının RTÜK tarafından alınan tüm kararlar içindeki 
oranı ise yüzde 56 oldu. Başka bir ifadeyle 2014 sonrasında iktidar 
tarafından baskı ve sindirme aracı olarak kullanılan Radyo ve Televizyon 
Üst Kurulu her 2 kararından 1’inde kanallara para cezası verdi.    
 



RTÜK RAPORU  

Sayfa | 4  
 

PARA CEZALARI  
TEK ADAM REJİMİNDE PATLADI  
Özellikle Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçişle birlikte medya 
kuruluşları üzerinde tam bir siyasi cendere oluşturuldu. Halkın haber alma 
özgürlüğünü budayan, keyfi yaptırımlarla kanalları mali bakımdan 
çalışamaz hale getirmeyi amaçlayan iktidar bloğu idari para cezalarını 
etkin biçimde kullanmaya başladı. 
 
2014 yılında toplam 373 adet idari para cezası yaptırımı uygulayan RTÜK, 
Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin ilk yılı olan 2019’da kanallara adeta 
ceza oldu yağdı.  
 
2019 yılında Türkiye’de uydu ve karasal yayın yapan medya kuruluşlarına 
2014’e göre yüzde 232 artışla 1.239 adet idari para cezası kesildi.  
 
Cezalardaki söz konusu artışın tesadüfi olmadığı aksine bir hükümet 
politikası olarak bilinçli şekilde uygulandığı ise 2020 verileriyle ortaya çıktı. 
Ceza politikasında hız kesmeyen RTÜK, yayıncı kuruluşlara 2019 yılına 
oranla yüzde 21 artışla 1.503 adet idari para cezası kesti. 
 
2021 yılının henüz ilk 4 ayında kesilen idari para cezası sayısı 294 olarak 
kayıtlara geçti.      
 
 
 
 
 
 
 
     
 
 
 
 
 
  
 
 



RTÜK RAPORU  

Sayfa | 5  
 

DİJİTAL UTANÇ DUVARI 
İktidar bloğu bir sansür aracı olarak program ve yayın durdurma 
yaptırımlarını etkin olarak kullanıyor. Özellikle 2018 sonrasında muhalif 
basınla mücadeleyi(!) mevcut iktidarın devamlılığını sürdürebilmesi için bir 
“beka” sorunu olarak algılayan RTÜK, program ve yayın durdurma 
kararlarıyla 21’inci yüzyılda dijital bir utanç duvarı inşa ediyor.  
 
TEK ADAM VARSA  
PROGRAM DURDURMA DA VAR! 
1 Ocak 2014 – 4 Mayıs 2021 tarihleri arasında toplam 671 program için 
durdurma kararı veren RTÜK, bu karaların yüzde 75’ine denk gelen 505 
adetini Tek Adam Rejiminin hüküm sürdüğü 2019-2021 yılları arasında 
verdi. Böylece iktidarın “sözde” kamu yararını gözettiğini ileri sürerek 
aldığı kararlarla demokrasi ikliminden nasıl uzaklaştığı ortaya çıktı.    
 
2016 yılında sadece 1 program yayını durdurma kararı veren RTÜK, 2020 
yılında tam yüzde 26 bin 200 artışla, 263 program için durdurma kararına 
imza attı.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



RTÜK RAPORU  

Sayfa | 6  
 

DENGE-DENETİM BAHANE 
EKRAN KARARTMA ŞAHANE 
Öte taraftan ekran karartmayı bir siyasi yöntem olarak kullanmaktan 
çekinmeyen RTÜK, denge-denetim mekanizmasının fiili olarak ortadan 
kaldırıldığı Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’nden güç alarak, her 
fırsatta iktidarın siyasi kumandası olduğunu kanıtlıyor. 2014-2021 yılları 
arasında toplam 1.363 kez ekranları karartan RTÜK, bu kararların yüzde 
91’ini yani 1.234 adetini Tek Adam Rejiminde verdi.  
 
2015 yılında sadece 1 kanal için yayın durdurma kararı veren RTÜK, 2020 
yılında tam yüzde 83 bin 100 artışla, 832 kez yayın kuruluşlarının 
ekranlarını günlerce kararttı. 2021’in henüz ilk 4 ayında karartılan ekran 
sayısı ise 277 olarak kayıtlara geçti. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
RTÜK SANSÜRÜNE SİYASİ KARARTMA 
Ucu iktidara dokunan her konuda muhalefet partilerine ve siyasilere yanıt 
vererek siyasi kimlik kazanan Cumhurbaşkanlığı Yardımcılığı makamı, konu 
bizzat yeni hükümet sistemini ilgilendiren ve toplum üzerinde yoğun 
tahakküm kuran sansür mekanizmasını aklamak için sessiz kalıyor.  
 
27. Dönemde RTÜK uygulamaları ile ilgili verilen soru önergeleri 
Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay tarafından “1 Numaralı 
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi 
uyarınca bakanlıkların görev ve yetki alanına giren önergeler bakanlıklarca 
yanıtlanır” gerekçesiyle cevapsız bırakılıyor. 



RTÜK RAPORU  

Sayfa | 7  
 

SONUÇ VE DEĞERLENDİRME: 
 
YANDAŞA ALKIŞ, 
MUHALİFE SOPA 
2020-2021 yıllarında iktidarın politikasını eleştiren ve gerçekleri 
yurttaşlara iletmeye çalışan Halk TV, KRT ve Tele-1 gibi muhalif kanallara 
RTÜK eliyle akla hayale gelmeyecek gerekçelerle 39 KEZ idari para cezaları 
verildi.  
 
Öte taraftan bugüne kadar Cumhuriyetimizin kurucusu Atatürk’e yapılan 
hakaret, aşağılama ve saygısızlığı “ifade özgürlüğü” kapsamında sayan 
RTÜK başkanı ve iktidar üyeleri havuz medyasına herhangi bir yaptırım 
uygulamıyor. Aynı süre zarfında AKİT TV, Ülke TV, 24 TV, Beyaz TV, ATV, A 
Haber gibi kanalların içinde yer aldığı havuz medyasına sadece 9 kez idari 
para cezası verildi.  
 
KESİLEN CEZALAR NEREDE? 
TELE-1, KRT, Halk TV gibi hiçbir kamu desteği olmadan yayın hayatına 
devam etmeye çalışan kanallara 2020 yılında tespit edebildiğimiz kadarıyla 
en az 1 milyon 290 bin lira ceza kesildi. Öte taraftan iktidar kanadı 
tarafından “muhalif” olmakla itham edilen FOX TV’ye 2020 yılı içinde 
çeşitli sebeplerle kesilen ceza miktarı ise en az 11 milyon 500 bin lira 
olarak kayıtlara geçti. Başka bir deyişle pandemi süresince yalnızca bu dört 
kanaldan günde 35 bin lirayı ceza olarak kesen iktidar, aynı dönemde işsiz 
kalan kültür sanat emekçilerine kaynak olmadığı gerekçesiyle yalnızca 5 
ay boyunca ancak biner lira verebildi.  
 
RTÜK’ÜN KADINA BAKIŞI 
Aslında iktidarın sosyal hayata bakışının kodları RTÜK cezalarında gizli. 
Örneğin Tele-1’de yayınlanan bir programda Emre Kongar’ın “Bu 
topraklarda yüzlerce yıldır kadının adı yoktu. Kadınlar bu nedenle 
Cumhuriyetin ilerici damarıdır” sözleri üzerine toplanan RTÜK, iktidar 
bloğunun oylarıyla bu sözleri “küçük düşürücü, aşağılayıcı veya iftira 
niteliğinde ifadeler” olarak kabul etti. Kanala 25 bin lira idari para cezası 
kesildi. RTÜK bu kararı aldığında tarihler 10 Şubat’ı gösteriyordu. 20 
Mart’ta ise bir gece yarsı kararnamesiyle Türkiye İstanbul Sözleşmesinden 
çıktı. Böylece “Türkiye’de Cumhuriyetten önce kadının adı yoktu” sözünü 



RTÜK RAPORU  

Sayfa | 8  
 

“iftira” sayarak ceza kesen RTÜK’ten sonra, iktidarın yegane temsilcisi de 
“kadının adı olmadığını” onayladı. 


