19.09.2024
19.09.2024
Cumhuriyet Halk Partisi Ticaret Bakanlığından Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Volkan Demir, hazırladığı yazılı açıklamada, Türkiye’de yerel marka ile otomobil üretme iddiası ile ortaya çıkan AKP hükümetinin cambaza bak yöntemiyle ülkeyi hızla bir ithal otomobil cenneti haline getirdiğini ifade etti.
CHP Genel Başkan Yardımcısı Prof. Dr. Volkan Demir, herhangi bir sektörel sanayi planı olmayan, günlük kararlarla yönetilen Türkiye’nin, ihracatta en güçlü olduğu sektörlerde bile net ithalatçı konumuna düşeceğini belirterek, TOGG ile başladığı iddia edilen Türkiye markası ile otomobil üretme iddiasının da Çinli firmalara karşı rekabet şansı olmadığından son bulacağını iddia etti.
CHP Ticaret Bakanlığı’ndan sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Volkan Demir’in yazılı açıklamasında paylaştığı tespit ve uyarıları şöyle:
“AKP HÜKÜMETİ CAMBAZA BAK YÖNTEMİYLE ÜLKEYİ HIZLA BİR İTHAL OTOMOBİL CENNETİ HALİNE GETİRİYOR”
Türkiye’de yerel marka ile otomobil üretme iddiası ile ortaya çıkan AKP hükümeti cambaza bak yöntemiyle ülkeyi hızla bir ithal otomobil cenneti haline getiriyor.
2020 yılında Türkiye’de satılan binek ve hafif ticari araçların yaklaşık yüzde 46”sı yurt içerisinde üretim, yüzde 54”ü ithal iken, 2021 ve 2022 yıllarında yurt içinde üretim oranı yüzde44”e, 2023 yılında yüzde 35’e, 2024 yılının ilk 6 ayında da yüzde29 a, sadece Ağustos ayında ise yüzde25’e kadar düşmüştür.
“ARAÇ İTHALATI, 2023 YILINDA YÜZDE 128 ORANINDA ARTMIŞTIR”
Dış ticaret açısından baktığımızda da bu kategorideki araçların ithalatı, 2023 yılında bir önceki yıla göre yüzde128 oranında artarak 18 milyar Doları aşmış, ihracat 11.5 milyar dolarda kaldığından ihracatın ithalatı karşılama oranı sadece yüzde63 olmuştur. Böylece son 20 yılın en düşük ihracatın ithalatı karşılama oranına ulaşılmıştır.
Piyasanın ithal ürünleriyle işgal edilmesini önleyebilme iddiasıyla Hükümet AB’ye paralel olarak, toplam binek araç ithalatının 2023 yılında yüzde7 sini oluşturan Çin menşeli ürünlerin ithalatını pahalı hale getiren önlemler almıştır. Ancak gerek AB, gerek AB ile Serbest Ticaret Anlaşması olan ülkeler menşeli ürünlere karşı önlem almak teknik ve politik olarak mümkün görünmediğinden, Türkiye’deki yüksek üretim maliyetlerinin ve döviz kuru politikasının yerel üretimin rekabet şansını ortadan kaldırdığından ve siyasi ve ekonomik istikrarsızlığı nedeniyle Türkiye yeni marka ve model araç üretimi için uzun süredir yeni doğrudan yabancı sermaye yatırımı çekilemediğinden, orta ve uzun vadede iç piyasadaki yabancı menşeli binek araç oranının kalıcı bir şekilde ülkemiz aleyhine değişeceği görülmektedir.
“TOGG İLE BAŞLADIĞI İDDİA EDİLEN TÜRKİYE MARKASI OTOMOBİL ÜRETME İDDİASI, REKABET ŞANSI OLMADIĞINDAN SON BULACAKTIR”
Yabancı sermaye teşvik mevzuatına, esasen Çinli araç üreticileri için getirilen yabancı yatırımın belirli oranında gümrüksüz araç ithal edebilme hakkı da sağlayan modelin, Türkiye’de bu şekilde üretilen araçların Türkiye menşei kazanıp kazanamayacağı, dolayısıyla AB gümrük bölgesine gümrük vergisiz giriş yapıp yapamayacakları meçhul olduğundan (AB’nin Çin menşeli elektrikli araçlara yönelik genel politikası da dikkate alındığında) hayata geçme ihtimali düşük görünmektedir. Her şeye rağmen bu modelin hayata geçmesi durumunda da TOGG ile başladığı iddia edilen Türkiye markası ile otomobil üretme iddiası da Çinli firmalara karşı rekabet şansı olmadığından son bulacaktır. Türkiye’de yatırım yapacağı iddiasında bulunan Çinli firma, benzer önerileri Hindistan’a da iletmiş ancak Hindistan hükümeti bu tür bir yatırım yerel markalara zarar vereceği gerekçesi ile bu teklifi reddetmiştir.
“TÜRKIYE, İHRACATTA EN GÜÇLÜ OLDUĞU SEKTÖRLERDE BİLE NET İTHALATÇI KONUMUNA DÜŞMEKTEDİR”
Herhangi bir sektörel sanayi planı olmayan, günlük kararlarla yönetilen Türkiye, ihracatta en güçlü olduğu sektörlerde bile net ithalatçı konumuna düşmektedir.”
13.10.2024
13.10.2024
13.10.2024
13.10.2024