02.10.2024

Ulaş Karasu, SHGM’de Yaşanan Olumsuzlukları Meclis Gündemine Taşıdı

CHP’nin Gölge Bakanı ve Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, sivil havacılık sektörünün ulusal ve uluslararası mevzuatlar kapsamında düzenlenmesinden sorumlu Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) Sayıştay raporuyla ortaya çıkan mali tablosundaki olumsuzlukları ve kurumda Dünya sivil havacılık otoritesi sayılan Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün (ICAO) yaptığı denetimlerde çıkan olumsuz sonuçları TBMM gündemine taşıdı.

Karasu, “Havacılık sektörümüz ICAO puanlarının düşük olması nedeniyle bazı uçuşlar kısıtlamalara tabi tutulabilir. Hatta yabancı yatırımcılar için daha riskli hale gelebilir” dedi.

CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün (SHGM) Sayıştay raporuyla ortaya çıkan mali tablosundaki olumsuzlukları ve dünya sivil havacılık otoritesi sayılan Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün (ICAO) kurumda yaptığı denetimlerde çıkan olumsuz sonuçları TBMM gündemine taşıdı.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun yanıtlaması talebiyle iki ayrı soru önergesi veren Karasu, “Kurumsal Dönüşüm Modeli” adı altında çeşitli uygulamaların yürütüldüğü SHGM’deki usulsüzlükleri TBMM gündemine getirdi. Sayıştay’ın 2023 yılı denetim raporunda SHGM’nin mali tablolarında 77 milyon 061 bin 466 TL net zarar görüldüğünü hatırlatan Karasu, “Bu zarar, kurumun mali sürdürülebilirliği açısından ciddi bir tehlike oluşturmaktadır” dedi. Kurumda 2021 yılında 15 milyon lira olan mal ve hizmet alımlarının 2023 yılına gelindiğinde 109 milyon liraya çıktığına dikkat çeken Karasu, daha önce vermiş olduğu önergelerle SHGM’nin Pusula ve Solvera şirketleri üzerinden hizmet alımı yaptığının ortaya çıktığını anımsattı. Mal ve hizmet alımındaki artışta, bu hizmet alımlarının rolünün olup olmadığının açıklanmasını talep eden Karasu, ayrıca yasal harcama limitlerinin aşılmasının da önemine işaret ederek “Sayıştay, Kamu İhale Kanunu'nun yüzde 10'luk harcama sınırları aşıldığı ve Kamu İhale Kurulundan uygun görüş alınmadığı tespit etmiştir. Bu aykırılık neden kaynaklanmıştır? Bu nedenle kurumda herhangi bir inceleme, soruşturma başlatılmış mıdır veya bir yaptırım uygulanmış mıdır?” sorusuna yanıt verilmesini istedi.

İCAO DENETİMİ

Karasu, diğer önergesinde de dünya sivil havacılık otoritesi sayılan Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün (ICAO) Türkiye’ye yönelik denetimlerini “Küresel Emniyet Gözetim Denetim Programı-Sürekli İzleme Yaklaşımı” (USOAP-CMA) kapsamında geçen Eylül ayında iki hafta süreyle gerçekleştirdiğini hatırlattı. Airporthaber.com adlı internet sitesindeki habere göre denetimlerde ülkemizin sivil havacılık güvenliği puanı 84'ten 49,4 seviyesine düştüğü ve Hava Seyrüsefer Hizmetleri (Air Navigation Services (ANS) kategorisinde de sadece 19 puan gibi düşük bir puan aldığının ifade edildiğini hatırlatan Karasu, bu düşüşün ülkemizin uluslararası imaj ve güven açısından sorun oluşturabileceğine dikkat çekti. “Türkiye’nin sivil havacılık güvenliği uluslararası arenada zayıf görünürse, yabancı havayolu şirketleri Türkiye'ye uçuş operasyonlarını gözden geçirebilir” uyarısında bulunan Karasu, “Ayrıca, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA) ve ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) gibi kurumlar, Türkiye’den gelen uçuşlar için ek güvenlik önlemleri alabilir ya da denetim süreçlerini sıkılaştırabilir. Hatta bazı uçuşlar kısıtlamalara tabi tutulabilir. Ayrıca, havacılık sektörümüz ICAO puanlarının düşük olması nedeniyle yabancı yatırımcılar için daha riskli hale gelebilir” diye konuştu.

CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu, “ICAO tarafından gerçekleştirilen denetimlerin sonuçlarının ülkemiz puanını düşürmesinin nedenleri ve puan düşmesinin olası sonuçları nelerdir? Söz konusu denetim sonuçlarının ortaya çıkardığı sorunları çözmek amacıyla hangi somut adımlar atılacaktır? Bu olumsuzlukların düzeltilmesi adına yapılacak olan çalışmalar kim ya da kimler tarafından yürütülecektir? Denetimlerin olumsuz sonuçları üzerine, SHGM Genel Müdürü Kemal Yüksek hakkında idari bir soruşturma açılacak mıdır? Sivil havacılık güvenliğinin artırılması ve ICAO standartlarına uyum sağlanması adına önümüzdeki süreçte hangi stratejilerin uygulanması planlanmaktadır? Ülkemizin düşen puanlarının uluslararası havacılık camiasındaki imajını nasıl etkileyeceği konusunda bir değerlendirme yapılmış mıdır? Yapılmış ise içeriği ve sonuçları nelerdir?” sorularına yanıt verilmesini talep etti.