08.11.2022

Ömer Fethi Gürer: “Turquality Yabancı Şirketlere Ödenen Marka Destekleri Kafa Karıştırıyor”

Ticaret Bakanlığı’nın 2023 yılı bütçe teklifi görüşmelerinin yapıldığı Plan ve Bütçe Komisyonunda söz olan CHP Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Ticaret Bakanı Mehmet Muş’a Türk markası yaratmak için Türk şirketlere ödenen desteklerin şirketin yabancı ülkelerin şirketlerine satışından sonra da yabancı şirketlere ödenmesinin nedenini sordu ve yabancı şirketlere ne kadar destek verildiği açıklanmasını istedi.

 Ömer Fethi Gürer, dünya çapında Türk imajının oluşturulması amacıyla firmaların, devlet tarafından desteklenen bir markalaşma programı olan ‘Turquality’ programının yabancı şirkete satış sonrası akıbetini sordu.

Gürer, Turquality programı kapsamında maddi olarak desteklenen ancak yabancı firmalara satıldıktan sonra da devlet tarafından desteklenmesi sürdürülen markalara neden milyonlarca dolar para ödenmeye devam edildiğinin ve bu tutarın açıklanmasını istedi.

Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Ticaret Bakanlığının 2023 yılı bütçe teklifi görüşmelerinin yapıldığı Plan ve Bütçe Komisyonu toplantısında, Bakan Mehmet Muş’a sorular yöneltti. 

YABANCI FİRMALARI NEDEN DESTEKLİYORUZ?

Dünya çapında Türk imajının oluşturulması için yerli firmaların devlet tarafından desteklendiği bir program olan Turquality programıyla ilgili eleştirilerini sıralayan CHP Milletvekili Ömer Fethi Gürer, bazı firmaların yabancı ülkelerin vatandaşlarına satıldığı halde neden bu program kapsamında halen desteklenmeye devam edildiğinin açıklanmasını istedi. 

BU SORULAR YANIT BEKLİYOR 

Turquality programıyla ilgili kafalarda oluşan soru işaretlerine de vurgu yapan Gürer, konuyla ilgili olarak Bakan Muş’a şu soruları yöneltti: 

“Turquality" Türk imajı oluşturulması ve yerleştirilmesi amacıyla oluşturulmuş ilk ve tek marka destek programı olarak açıklanmıştı. 2006 yılında başladı. Bu süreçte desteklenen Türk şirketlerinin bazıları yabancı ülke şirketlerine satıldı. Böylece, şirket, Türk şirketi olmaktan çıktı. Ancak Türk markası olmaktan çıkan ürün için desteğin devam ettiği Sayıştay raporlarına yansıdı. Soru açık: Türk firması iken destek alıp yabancı şirkete satılan Türk markası yaratmak için verilen toplam destek tutarı nedir? Yabancı ülke tarafından satın alınan kaç şirkete marka destek ödemesi sürdürülmüş, ne kadar destek ödemesi yapılmıştır? Yabancı ülke tarafından satın alınan kaç şirkete marka destek ödemesi sürdürülmüş, ne kadar destek ödemesi yapılmıştır? 

Yabancı ülke şirketi çoğunluk hissesine sahip ya da satın aldığı Türk şirketin marka desteğinden yararlanan yabancı ülke şirketi sayısı ve yararlandığı toplam tutar bugüne kadar nedir? 

Yabancı ülke şirketlerine satılan Türk şirketleri ürünleri aynı zamanda Türk firması ürünleri için rakip olduğuna göre, bu bağlamda verilen desteklerin geri alınması söz konusu mudur?”