19.07.2018
19.07.2018
CHP’DEN ÇORLU KAZASI İÇİN ARAŞTIRMA KOMİSYONU ÖNERİSİ : “SORUMLULAR TESPİT EDİLMELİ”
“DENETİMSİZLİK DAHA ÇOK TEHLİKEYE GEBE”
“SORUMLULAR TESPİT EDİLMELİ”
CHP grup başkanvekilleri Özgür Özel, Engin Altay ve Engin Özkoç, Çorlu’da 24 vatandaşımızın yaşamını yitirdiği tren kazasındaki ihmallerin araştırılması ve sorumluların tespit edilmesi amacıyla TBMM Başkanlığı’na bir araştırma önergesi sundu.
CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu tarafından Çorlu’da açıklanan ve Genel Başkan Yardımcısı Faik Öztrak başkanlığındaki CHP heyetinin hazırladığı rapor doğrultusunda, grup başkanvekilleri Özel, Altay ve Özkoç imzasıyla TBMM Başkanlığı’na bir araştırma önergesi sunuldu. Araştırma önergesinde, “8 Temmuz 2018 tarihinde Tekirdağ’ın Çorlu ilçesinde 24 yurttaşımızın hayatını kaybettiği, 318 yurttaşımızın ise yaralandığı bir tren kazası meydana gelmiştir. Trakya’da uzun süredir pek çok tren seferinin yol yenileme çalışmaları gibi sebeplerle yapılamadığı, kazanın olduğu güzergah olan Uzunköprü-Halkalı seferlerinin de 1 Mayıs 2018’de başladığı bilinmektedir” denildi. Önergede, şunlar kaydedildi:
“FAZLA YOLCU VARDIR” İBARESİ İLE GİRİŞ YAPILDI
“Meydana gelen kazada birinci vagon raydan çıkmış ama devrilmemiş, ardından gelen 5 vagon ise raydan çıkarak devrilmiştir. Kaza anında trenin hızı 90-110 km olarak tespit edilmiştir. Kazadan yaklaşık 8 dakika önce tren personeli, mobil bilgi sistemlerine ‘yer sayısından fazla yolcu vardır’ ibaresi ile bilgi girişi yapılmıştır. Kazanın ardından Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından yapılan ilk açıklamada, ‘Kazanın aşırı yağmur yağışları nedeniyle menfez ile ray arasındaki toprağın boşalması nedeniyle meydana geldiğinin tespit edildiği’ ifade edilmektedir.
DENETİMSİZLİK DAHA ÇOK TEHLİKEYE GEBE
Partimiz tarafından uzmanlarla ve sivil toplum kuruluşlarıyla yapılan görüşmelerin ardından hazırlanan raporda, hattaki menfezlerle ilgili bakım ihalesinin kısa bir süre önce ödenek tahsisinin gecikmesi nedeniyle iptal edilmiş olması nedeniyle sadece kazanın meydana geldiği menfezde değil hat üzerindeki diğer menfezlerde de bakım ihtiyacı olabileceğinin değerlendirildiği görüşü yer almaktadır. Uzmanlar tarafından yapılan değerlendirmelerde, demiryollarında daha çok kar mantığıyla yapılan işlerin ve denetimsizliğin daha çok tehlikeye gebe olduğu görüşü ağırlık kazanmıştır. Demiryollarındaki yapım ve bakım aşamalarında mühendislik biliminin hiçe sayılmasının yanı sıra, denetimsizlik de ciddi bir sorun olarak öne çıkmaktadır. Daha önce yol bekçileri tarafından kontrol edilen hatta elektronik vagonla denetime geçilmiş olduğu belirtilmekteyse de bunun sınırlı tutulduğu iddialar arasındadır.
METEOROLOJİ GEREKLİ UYARILARI YAPTI
Kazanın tek sebebi olarak gösterilen aşırı yağışlar olduğu ifade edilse de TMMOB Meteoroloji Mühendisleri Odası tarafından yapılan açıklamada, kaza bölgesine en yakın ölçüm istasyonlarından Çorlu Meteoroloji İstasyonu’nun yağış tekerrür analizlerine göre bölgede meydana gelen yağışların 7 yılda bir görülmesinin mümkün olduğuna dikkat çekilmiştir. Meteoroloji’nin de gerekli uyarıları yaptığı görülmektedir. 7 yılda bir görülebilecek miktardaki yağışı kazaya sebep olan bir doğal afet gibi ortaya koymak doğru değildir. İnsan taşıma hizmetini veren bir kurumun arazi şartları, coğrafi özellikler, hava şartları gibi tüm verileri göz önünde bulundurarak hattın yapımı, bakımı ve denetimini sağlamak zorunda olduğu da ortadadır. Kazaya ilişkin olarak cevaplanması gereken çok sayıda soru bulunmaktadır. Kazanın meydana geldiği demiryolu hattının koridor, güzergah ve kısa hat etütlerinin çıkarılıp çıkarılmadığı, yüklenici firmanın ya da firmaların kurumsal kimliği ve geçmiş iş deneyim belgelerinin yeterliliğe sahip olup olmadığı, kaza öncesinde yeterli denetim yapılıp yapılmadığı gibi sorular yanıt beklemektedir. Çorlu’da 24 vatandaşımızın yaşamını yitirdiği bu tren kazasının ciddi ihmal ve denetimsizlik sonucu yaşandığı anlaşılmaktadır. Bu tren kazalarının bir daha yaşanmaması amacıyla cevapsız soruların yanıt bulması, sorumluların tespit edilmesi ve alınacak tedbirlerin belirlenmesi amacıyla Anayasanın 98 ve TBMM İçtüzüğünün 104 ve 105.maddeleri göre Meclis Araştırma Komisyonu kurulmasını arz ve teklif ederiz.”
29.11.2024
29.11.2024
29.11.2024
29.11.2024