13.11.2020

CHP GENEL BAŞKAN YARDIMCISI GÖKÇEN: “PROJE OKULLARININ SONUCU REKOR BEYİN GÖÇÜ!”

Cumhuriyet Halk Partisi Gençlik Politikalarından Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Gökçe Gökçen, proje okullar ve beyin göçü ilişkisine dair bir rapor yayımladı.
CHP Genel Başkan Yardımcısı Gökçen, “2014 ila 2016 yıllarında altyapısı hazırlanan ve halen uygulanan proje okul sistemini gençlere sorduk. Bu okullarda okuyan ya da mezun olan gençler bize okullarının prestiji ve köklü geleneklerinin bu sistemle adım adım yok edilmekte olduğunu, öğrenci liderliğinde yürütülen bilimsel ve sosyal faaliyetler ile özgür düşünce ortamının büyük zarar gördüğünü anlattılar. 2016’dan bugüne baktığımızda köklü liselerden yurt dışına beyin göçünün hızla artmakta olduğunu gördük ve genç arkadaşlarımızla bir rapor hazırladık.” dedi.
Raporda, bazı okulların uzun süre müdürsüz bırakıldıkları ve yeni dönemde atanan müdürlerin öğrencilerin köklü geleneksel etkinliklerinin engellenmesine sessiz kalarak desteklediklerine yer verildi. Raporda, “Rotasyon uygulaması, öğretmenlerin liyakat usulüne göre görevlendirilmesine engel olmuş ve öğrencileri demoralize etmiştir. Rotasyon sürecinde bazı kadroların uzun süre boş bırakılması ve geçici öğretmenlerin getirilmesi, okullarda kültür aktarımının da önüne geçmiştir.” ifadeleri kullanıldı.
Gökçen, “Bahsi geçen eğitim kurumları, örnek kurumlar olarak desteklenmek yerine tek tipleştirilmekte ve itibarsızlaştırılmaktadır. Akademisyen desteği ve laboratuvar desteği gibi vaatler 6 yıldır gerçekleştirilmiş değildir. Proje okul uygulaması, özgür düşüncenin ve öğrencilerin haklarının kısıtlandığı bir ortamı yaratma işlevi görmüştür. Özellikle liselerde kurumsallığın ve yerleşmiş kültürlerin yok edilmesi, köklü okulların öğrencilerinde beyin göçü rekorlarının kırılmasına neden olmuştur. 2019 yılı İstanbul Erkek Lisesi mezunlarının %53’ü yurt dışında lisans eğitimi almayı tercih etmiştir. Proje okul olmamakla birlikte köklü okullardan Galatasaray Lisesi’nde ise son 2 yılda mezunların yurt dışında lisans tercihi %10’dan %33 seviyesine ulaşmıştır. Bazı özel okullarda ise bu oranın yüzde 80’lere vardığı görülmektedir.” dedi.
Gökçe Gökçen, raporda “İdareci ve öğretmen atamalarında liyakat usulüne geri dönülmeli, karar alma süreçlerine öğrenciler ve eğitimciler dahil edilmeli, rotasyon kurbanı öğretmenlere yaşadıkları mağduriyetten dolayı destek verilmeli, proje danışma kurullarının çalışmaları şeffaf ve hesap verebilir hale getirilmelidir. Proje okullarına vadedilen özerklik ve yapısal destekler yerine getirilmelidir. Öğrenci kulüpleri etkinleştirilmeli, ayırt edilmeksizin desteklenmeli ve fonlanmasına dair netlik kazandırılmalıdır.” önerilerine de yer verdi.
PROJE OKULLAR, EĞİTİMİN GELECEĞİ VE BEYİN GÖÇÜ İLİŞKİSİ RAPORU İÇİN TIKLAYINIZ